Książka 'Pasja i Praca' Marcus Buckingham

Czy książka 'Pasja i praca' opisywaną hasłem 'Znajdź to, co kochasz, kochaj to, co robisz, i rób to do końca życia' Marcus Buckingham to kolejny poradnik w amerykańskim stylu i czy warto ją przeczytać. Oraz odpowiedź na pytanie czy 50-latek na TikToku, bo warto, to cringe?

Rafał Szymański

Rafał Szymański

Wdrażam LinkedIn i Sales Navigator firmach B2B

Książka 'Pasja i Praca' Marcus Buckingham

Mam uczulenie na wszelkie buzzwordy i chwytliwe hasła. Więc kiedy dostałem od Pawła Jarczewskiego książkę “Pasja i praca” opisywaną hasłem “Znajdź to, co kochasz, kochaj to, co robisz, i rób to do końca życia”, od razu odłożyłem ją na swoją kupkę wstydu z książkami do przeczytania na kiedyś.

To był mój duży błąd.

TL;DR

Książka „Pasja i praca” Marcusa Buckinghama koncentruje się na odkrywaniu własnych talentów i pasji, które według autora powinny być kluczowe w kształtowaniu naszej kariery i wyborze aktywności, także w Social Media.

👍 Zalety:

  • Przybliża koncepcję koncentracji na swoich mocnych stronach zamiast zamęczania się, aby dorównać innym w rzeczach, które nie są dla nas
  • Gdy odetniemy warstwę “amerykańskiego snu i sukcesu”, która na początku przeszkadzała mi w czytaniu, książka bardzo pomaga nam otworzyć oczy na kilka istotnych spraw. Mi pomogła utwierdzić się w decyzji, że 50-latek na TikToku to jednak żenada

👇 Wady:

  • Ilość chwytliwych haseł, opisywanego po amerykańsku sukcesu “od zera do milionera” i wtrętów o niewątpliwych osiągnięciach autora może zniechęcić czytelnika. Mi się udało, Ty się nie zniechęcaj

** Czy polecam książkę:** Tak, polecam, bo autor ma ciekawe rzeczy do powiedzenia, a ponieważ przeplata to ze swoją historią, możemy nie tylko zrozumieć koncepcję, ale również go polubić.

O czym jest książka „Pasja i praca” Marcusa Buckinghama

Marcus Buckingham promuje podejście, w którym to, co nas angażuje i motywuje, powinno wyznaczać zarówno wybór pracy, jak i sposób obecności w życiu zawodowym.

Autor krytykuje konformizm i rutynę w korporacjach, wskazując, że prawdziwe zaangażowanie wynika z działań zgodnych z osobistymi mocnymi stronami i prawdziwą pasją.

Kluczowe pytania książki

  • Jak odkryć swoje wyjątkowe talenty?
  • Co sprawia, że wyróżniasz się na tle innych?
  • W jakiej pracy będziesz się spełniać?

Ja postanowiłem się nie zniechęcać amerykańskim stylem pisania, bo szukałem odpowiedzi na kolejne pytanie:

Jak nasze talenty wpływają na wybór platformy w Social Media?

Bo wiecie, ekstrawertykowi bym polecił TikToka, a introwertykowi pisanie długich artykułów na LinkedInie, ale zrobiłbym to na podstawie mojej intuicji. I choć ją cenię, to lubię uzasadniać swoje słowa faktami i badaniami.

No więc jak jest naprawdę?

Talenty a Social Media - praktyczne zastosowanie

Buckingham podkreśla, że nasze wrodzone silne cechy tworzą fundament dla skutecznego działania w każdej sferze, także online. Twierdzi, że większy sukces odniesiemy rozwijając je, niż próbując na siłę rozwinąć te najsłabsze.

Jedną z moich silnych cech jest Edukator i na jej przykładzie dokończę recenzję.

Typ “Edukator” w Social Media

Osoby o silnej cesze „Edukator” czerpią satysfakcję z:

  • Dzielenia się wiedzą
  • Nauczania innych
  • Tworzenia wartościowych treści
  • Pomagania innym w rozwoju

Naturalne platformy dla Edukatora

LinkedIn: Pozwala budować profesjonalną sieć kontaktów, publikować eksperckie artykuły, prowadzić szkolenia oraz uczestniczyć w dyskusjach branżowych.

YouTube: Umożliwia tworzenie materiałów video edukacyjnych dostępnych szerokiemu gronu odbiorców w atrakcyjnej, multimedialnej formie.

Alternatywne kanały

Alternatywnie, zależnie od charakteru edukatora i odbiorców, warto rozważyć:

  • Podcasty – idealne do przekazywania wiedzy w dynamicznej, osobistej formie
  • Newslettery – skuteczne źródło regularnej, pogłębionej edukacji i wartościowych materiałów
  • Grupy tematyczne na Facebooku czy Discordzie – przestrzeń do interakcji, wymiany doświadczeń i wspólnego rozwoju

Moja teza

Stawiam zresztą tezę, że w dobie scraperów od AI, które wykradają treści z publicznie dostępnego Internetu, takie zamknięte społeczności będą zyskiwały na znaczeniu.

Kluczowa jest więc nie tylko platforma, lecz sposób wykorzystania talentów do angażowania społeczności i autentycznego dzielenia się wiedzą.

Tak sobię myślę

Talenty według Buckinghama są kluczowe także w wyborze platformy i stylu obecności w social media. Dla typu Edukator LinkedIn i YouTube stanowią „naturalne” środowisko, lecz warto eksperymentować i łączyć kanały, by najpełniej wykorzystać swoje mocne strony.

Dla mnie to plan, aby wyjść z LinkedIna i mojej strefy komfortu i zacząć próby z YouTube, może w formie podcastu?

Kim jest autor - Marcus Buckingham?

O autorze

Marcus Buckingham jest współtwórcą narzędzia StrengthsFinder (w Polsce nazywanych potocznie testami Gallupa) i StandOut służących ocenie silnych stron, z których do tej pory skorzystało ponad 10 milionów ludzi na całym świecie.

Jest badaczem koncentrującym się na:

  • Uwalnianiu silnych stron
  • Zwiększaniu wydajności
  • Tworzeniu lepszych perspektyw pracy

Inne książki autora:

  • “Po pierwsze: złam wszelkie zasady” (z Curtem Coffmanem)
  • “Teraz odkryj swoje silne strony” (z Donaldem O. Cliftonem)
  • “Dziewięć kłamstw o pracy” (z Ashley Goodall)

Gdzie kupić książkę

Książkę możesz kupić w księgarni MT Biznes: Pasja i praca - Marcus Buckingham - oficjalnym polskim wydawcy książki. Ja ją dostałem za na LinkedIn Local Warszawa, gdzie mówiłem właśnie o łączeniu pasji z pracą, budowaniu swojej widoczności od zera po odejściu z etatu i poszukiwaniu swoich mocnych stron. Ta recenzja nie jest wpsółpracą reklamową, nie została zlecona a wydawnictwo nawet nie wie o jej istnieniu, polecam książkę bo jest dobra. Polecam także śledzić Pawła Jarczewskiego w Social Mediach, bo poleca on dużo dobrych książek.


Czy znasz swoje mocne strony? A może już testujesz różne platformy social media w poszukiwaniu tej “swojej”? Napisz do mnie o tym, będę mówił o tym podejściu w pżdziernikowej edycji konferencji I ❤️ Social Media i może pokażę Twój przykład

Nie jesteś pewien czego potrzebujesz

Jeśli potrzebujesz czegoś innego, czego nie ma wyszczególnionego w mojej ofercie np: stałego wsparcia marketingowego, wdrożenia LinkedIn i programu Employee Advocacy w Twojej firmie to umówmy się na 30 minutową rozmowę abym poznał Twoje problemy.

About Us
00 +
Lat Doświadczenia
About Us